Les van 2016: we moeten beter omgaan met hype

“Oneindig planeten waar je constant nieuwe dingen ontdekt!” De beloftes van No Man’s Sky waren mooi, maar nu weten we wel beter. Het zijn echter niet alleen de leugens van Sean Murray – het brein achter de ruimtegame – die ons weer met twee voeten op de aarde hebben gezet. Meer titels hebben in 2016 niet de verwachtingen waargemaakt. Het wordt tijd dat we bewuster gaan nadenken en niet bij het eerste beste station op de hype train stappen.

Mafia 3 schiet te binnen. De open wereld actiegame zag er veelbelovend uit in de vele cinematic trailers die 2K losliet, er was zelfs een tijd waar we elke dag hoofdpersoon Lincoln Clay in een nieuwe video voorbij zagen komen. Helaas bleek de gameplay erg repetitief na de zoveelste bandiet die je op een gewelddadige manier naar de begraafplaats helpt. De alarmbellen gingen al rinkelen bij het gebrek aan een speelbare versie op zowel de E3 als de Gamescom, minder dan twee maanden voor de release. Waarom zou je een game niet speelbaar tentoonstellen als je ervan overtuigd bent dat deze goed wordt?

Nu zal ik niet ontkennen dat er geen Mafia 3 hands-on event was voordat de game uitkwam, maar toch was het vreemd dat dit niet al eerder dan een paar weken voor de release kon. In Battleborn, een andere game van 2K, kon ik bijvoorbeeld al op de E3 2015 – een jaar voor de release – vijanden afschieten. Uiteindelijk weten we waarom bij Mafia 3 de controller uit onze handen bleef.

Begrijp me niet verkeerd, Mafia 3 was zeker geen slechte game, maar niet de titel waar velen op hoopten. Dit was niet de titel die 2K liep te hypen. Natuurlijk, een uitgever die zoveel mogelijk games wil verkopen de schuld geven slaat nergens op. Dat is hetzelfde als boos worden op de McDonald’s, omdat de Big Mac er niet zo uitziet als op het plaatje.

We moeten zelf om leren gaan met de hype, realistische verwachtingen hebben en ons niet blind laten maken door de nieuwste cinematic trailer. Waarom zouden we een nieuwe studio Hanger 13 moeten geloven als we nog nooit een game van hen gezien hebben. Met ‘we’ bedoel ik niet alleen jij, de lezer, de bezoeker van IGN, maar ook de pers, YouTubers en streamers. Zij waren tevens een groot onderdeel van de No Man’s Sky-hype.

Natuurlijk is het nu gemakkelijk te zeggen, maar ik begreep nooit de hype rondom No Man’s Sky. Niet alleen omdat vliegen in de ruimte niet echt mijn ding is, maar ook omdat de activiteiten in de wereld mij nooit aanspraken. Voorwerpen scannen, vreemde wezens leren kennen, een planeet een naam geven, nee dank je. Toch leek ik in de minderheid. Veel collega’s geloofden dat dit gaming zou veranderen door het ingewikkelde algoritme dat voor 18,5 triljoen planeten zou zorgen. Indrukwekkend op papier, maar we weten nu allemaal dat dit resulteert in saaie uitgestorven gebieden met penismonsters.

Natuurlijk kunnen we de daden van Sony ook niet door de vingers zien. Het bedrijf achter PlayStation heeft de verwachtingen van de pers gevoed door Sean Murray jaarlijks meerdere podia te geven om te praten over zijn ‘revolutionaire game’. No Man’s Sky stond tijdens de E3 2015 op dezelfde stage als Uncharted 4: A Thief’s End. De ruimtegame heeft meer aandacht gekregen dan volwaardige PlayStation 4 exclusives als Until Dawn en Bloodborne, titels die hun verwachtingen wel meer dan waar hebben gemaakt. Naast Sony is Sean Murray net zo verantwoordelijk. De enorme hoeveelheid aandacht rechtvaardigt niet dat je features kan beloven die nergens te bekennen zijn bij de lancering van je game.

Waarom geloofden we het dan wel? Waarom dachten we dat Hello Games bekend van de Joe Danger-serie – games die voor nog geen 15 euro te koop zijn in de PlayStation Store – opeens een full priced game kon maken die de hele wereld zou veranderen? Een game waar je jaren mee zoet zou zijn. Ik denk dat we het wilden geloven; toe waren aan iets nieuws. Alleen hadden we naast mooie filmpjes en uitspraken No Man’s Sky nog niet zelf kunnen ervaren. We gingen er blind van uit. Dit is de grote les van 2016.

Moeten we dan niets meer hypen? Nee, absoluut niet, de game-industrie is deels gebouwd op hype. De liefde die we allemaal hebben voor dit medium komt met enthousiasme. De E3-persconferenties zijn het best als er onverwachte dingen gebeuren, als er prachtige beelden worden getoond van nieuwe games. Hype is gezond en het maakt onze industrie zo geweldig. Dit betekent echter niet dat we alles moeten geloven wat we te horen krijgen. We moeten kritisch blijven en onze verwachtingen realistisch houden. Wachten tot we het uitgebreid gespeeld hebben, voordat we een conclusie trekken. Uiteindelijk is een game die je verwachtingen overtreft veel beter dan een game die aan je verwachtingen voldoet.

Source link

About the author

Related